26-29 września 2007

logo_psb_mniejsze

logo_psbig_lublin

logo_psb_bytom

Już drugi raz doszło do spotkania między trzema zaprzyjaźnionymi szkołami:
PSB z Bytomia, PSBiG z Lublina i PSB z Gdańska.
W dniach od 26 do 29 września 2007 roku gdańska budowlanka gościła Dyrekcję, uczniów wraz z nauczycielami z partnerskich szkół. Pod hasłem przewodnim naszego spotkania: „Budowlanka – to brzmi dumnie” uczniowie wspólnie zwiedzali Szymbark, Katedrę w Oliwie, Gdynię, Sopot, a także zmagali się z trudnymi zadaniami w konkursie matematycznym, popisywali się wiedzą o regionach, rywalizowali w meczach siatkówki oraz ujarzmiali język polski, czego efektem jest m.in zredagowana przez nas gazetka. Jest to już drugie wydanie, a mamy nadzieję, że stanie się to tradycją spotkań Trzech Szkół. […]

ŚRODA – 26 WRZEŚNIA 2007

PRZYJAZD DO GDAŃSKA

CZWARTEK – 27 WRZEŚNIA 2007

Pierwszego dnia pobytu szkół PSB w Gdańsku zwiedziliśmy wiele ciekawych i wartych uwagi miejsc. Było ich tak wiele, że pod koniec dnia wszyscy byli zmęczeni i każdego bolały nogi. Było jednak warto. Zwiedziliśmy Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, wieżę widokową na szczycie Wieżycy, Katedrę w Oliwie, Skwer Kościuszki w Gdyni oraz plażę w Sopocie.

SZYMBARK

Do skansenu budownictwa drewnianego w Szymbarku dotarliśmy dwoma autokarami przed południem. Zanim rozpoczęliśmy zwiedzanie każdy z nas mógł przez chwilę poczuć się piekarzem. Wszyscy własnoręcznie formowaliśmy bochenki, by móc je potem wypiec w tradycyjnym piecu chlebowym. Ale była frajda! Następnie poszliśmy obejrzeć najdłuższą deskę na świecie. Od przewodnika dowiedzieliśmy się między innymi tego, że deska mierzy 36, 83 m. i waży 1100 kg. Daglezja, z którego została wycięta liczyła 120 lat. Co najbardziej niezwykłe, podczas cięcia deski zostało wypite 40 dużych beczek piwa, co daje 54, 3 litra piwa na każdy metr deski. Z deski powstał blat stołu, a do jego ułożenia potrzebne były 34 osoby. Kolejnym etapem naszego zwiedzania był „Pociąg donikąd” czyli model rampy załadowczej z oryginalnym parowozem i wagonami składu zsyłkowego, jaki transportował polskich zesłańców na Syberię. Ekspozycje uzupełnia Dom Sybiraka – autentyczna chata zesłańców przewieziona do Szymbarka z Zapleskina na Syberii. Od niedawna Szymbark gromadzi Sybiraków z całego świata. W pierwszym Międzynarodowym Zjeździe Sybiraków w 2001 roku wzięło udział 700 uczestników. Zwiedziliśmy także inne miejsca upamiętniające polską historię, a wśród nich: replikę bunkra Tajnej Organizacji Wojskowej „Gryf Pomorski” oraz Kaplicę Jedności Narodowej. Do atrakcji zupełnie innego rodzaju należy „Dom postawiony na głowie”. Niedawno ukończony (pierwsi goście odwiedzili go 12 maja 2007 roku) oblegany przez turystów ustawiających się w długie kolejki zainteresowanych. „Przewrócona chałupa” ma być alegorią naszych czasów, świata pełnego sprzeczności i zagrożeń, stwarzanych przez ludzi. Nawet krótki pobyt w tym domu może zaburzyć zmysł równowagi sprawiając, że z trudnością stawiamy kolejne kroki.

WIEŻYCA

Skansen opuściliśmy bryczkami ciągniętymi przez konie powożone przez woźniców w kaszubskich strojach. Tak dotarliśmy na Wieżycę. Wieżyca, a w języku kaszubskim „Wieżëca” to najwyższe wzniesieniem całego Niżu Polskiego. Jej wysokość wynosi 329 m n.p.m. Szczyt oraz wybrane stoki zostały w 1962 roku objęte rezerwatem krajobrazowym. Na wierzchołku wznosi się platforma widokowa zwana Kaszubską Wieżą Widokową im. Jana Pawła II.

OLIWA

O godzinie 16:00 dotarliśmy do Oliwy Zwiedziliśmy tam najważniejszy zabytek Oliwy, jeden z najwyższych i najstarszych obiektów sakralnych w Polsce, czyli katedrę oliwską – pod wezwaniem Trójcy świętej, NMP i św. Bernarda. świątynia ta mierzy 107 m. Została wzniesiona w XIII w., głównie w stylu gotyckim. Kościół w ciągu swego istnienia wiele razy był grabiony i palony. W roku 1350 stanął w płomieniach, lecz odbudowano go. Gotyckie wyposażenie spłonęło w 1577 roku a to, które mogliśmy podziwiać powstały w okresie baroku. W katedrze znajdują się 23 ołtarze. Mieści się tam również grobowiec Książąt Pomorskich oraz Kaplica Opacka z kryptą z grobami biskupów gdańskich. Najsłynniejszym obiektem, którym byliśmy najbardziej zachwyceni, były Organy Oliwskie. Ten instrument został zbudowany w latach 1763-1788 przez Jana Wulfa. Składa się on z 7876 piszczałek. Organy zdobią bogate dekoracje z 25 figurami aniołów, Dawida, św. Cecylii, wirującymi słońcami i gwiazdami. Katedra zachwyciła nas swoim pięknem, byliśmy zadowoleni, że mogliśmy ją zwiedzić. Te wszystkie informacje przekazał nam nasz nauczyciel p. Adam Kromer, który od dawna fascynuje się zabytkami Oliwy. O godz. 16:30 z uśmiechem na twarzach wyruszyliśmy w dalszą podróż.

NAD MORZEM: GDYNIA i SOPOT

Nad morzem Późnym popołudniem dotarliśmy do Gdyni, jednego z najpiękniejszych, nadmorskich miast Polski. Jest ono idealnym połączeniem architektury Polski wczesnego okresu powojennego i nowoczesności. Powstaje tutaj najwyższy budynek mieszkalny w Polsce, Sea Towers, który ma mierzyć 138 metrów i liczyć 36 kondygnacji. Nieopodal zacumowany jest żaglowiec „Dar Pomorza”, który jest najsłynniejszym polskim żaglowcem. Byliśmy również na Skwerze Kościuszki, idealnym miejscu spacerów i wycieczek turystów i mieszkańców Gdyni. Tutaj odbywa się wiele imprez kulturalnych.
Do największych atrakcji na Skwerze należy zaliczyć zacumowane przy nabrzeżu zabytkowe okręty i żaglowce. Mogliśmy podziwiać „Błyskawicę” – okręt, który jest symbolem „Polskiego Morza”. Jako ciekawostkę należy zaznaczyć to, że marynarze Polskiej Marynarki Wojennej nadal sprawują wachtę na jego pokładzie.
Miejsce warte odwiedzenia w Gdyni to przystań jachtowa, która szczególnie podobała się naszym gościom. Jest to najlepiej przygotowana przystań jachtowa w Polsce; może pomieścić 120 jachtów, co zaskoczyło uczniów i nauczycieli zaprzyjaźnionych szkół.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się jeszcze, by jeszcze raz spojrzeć na morze. Wstąpiliśmy na plażę sopocką, która powitała nas złocistą pełnią księżyca, wschodzącego nad wodami Zatoki Gdańskiej.

Artur Kozłowski (Gdańsk)

PIĄTEK – 28 PAŹDZIERNIKA 2007

Konkurs wiedzy o regionach

O 12.30 rozpoczął się konkurs „Wiedzy o regionach”. Po krótkim zapoznaniu się z zasadami, przedstawionymi przez Panią Aleksandrę Mazur, reprezentacje szkół z Bytomia, Lublina i Gdańska przeszły do wyznaczonych konkurencji.
W pierwszym etapie każda ekipa odpowiadała na 10 pytań z wiedzy o regionie przeciwników. W drugim odgadywano miejsca umieszczone na pokazanych zdjęciach. Uczniowie odpowiadali między innymi na takie pytania jak:
– Jakie miasto jest stolicą Polskiego renesansu?
– W którym roku Bytom otrzymał prawa miejskie?
– Jakie są najwyższe wzniesienia na Kaszubach?
Po 43 minutach, czyli dokładnie o 13.13, konkurs zakończył się wygraną Gdańska.
Zespół w składzie: Karolina Sokolska, Patrycja Hintz, Mateusz Piotrkowski, uzyskał 14pkt.,
drugie miejsce zajął Lublin z 11pkt.: Izabela Krawczyk, Patrycja Dylewska, Ewelina Tomala,
zaś na trzeciej zaszczytnej pozycji z 8 pkt. znalazł się Bytom, w składzie: Renata Pawełczyk, Mirka Brzozowska, Jacek Głażewski.

Miłosz Martynow i Łukasz Sipowicz (Gdańsk)

Konkurs matematyczny

W tym dniu odbył się również konkurs matematyczny. Poziom był bardzo wysoki, a uczniowie świetnie przygotowani. Już od początku wyróżniała się drużyna z Bytomia, choć pozostałe pracowały równie ciężko.
Konkurs podzielony był na trzy etapy, w każdym było po kilka pytań. Grupy składały się z trzech osób w następującym składzie:
LUBLIN: Szwed Michał Paśnik Michał Jasielski Marcin
GDAŃSK: Meger Lucyna, Rekowska Alina, Kropidłowski Rafał
BYTOM: Mośko Wojciech, Fogel Patryk, Broszowska Małgorzata

Wyniki: I. Bytom 20 pkt; II. Lublin 13 pkt; III. Gdańsk 12 pkt.

Warsztaty dziennikarskie

O 10.00 w piątek rozpoczęły się warsztaty dziennikarskie prowadzone przez Pana Jakuba Gilewicza. Jak na przyszłych budowniczych wszyscy spisali się bardzo dobrze. Dowiedzieliśmy się jak pisać artykuły do gazet, ale też jak wygląda „katorżniczy” dzień dziennikarza i co najważniejsze… ile zarabia.

Turniej piłki siatkowej

w sali gimnastycznej Państwowych Szkół Budownictwa w Gdańsku, spotkały się trzy drużyny siatkarskie. Oprócz gospodarzy do Gdańska przyjechali uczniowie z Lublina oraz Bytomia.
O godzinie 10:30 rozpoczęło się pierwsze starcie sportowców Bytomia i Lublina. Pierwszy punkt powędrował do zawodników z Lublina, lecz przeciwnicy nie pozostawali im dłużni. I tak zaczęła się zacięta walka, podczas której nie zabrakło silnych emocji. W ostateczności Bytom pokonał Lublin 2:0. O godzinie 11:35 rozpoczęło się drugie spotkanie. Tym razem na boisku starły się drużyny Gdańska i Lublina. Uczniowie naszego gdańskiego PSB spisali się na medal w kibicowaniu swojej grupie, która wygrała 2:0.
O godzinie 12:45 rozpoczął się trzeci mecz. Tym razem grała drużyna Gdańska z Bytomiem. Po długim i wyczerpującym meczu, Bytom wygrał 2:0.
W ostatecznej klasyfikacji najlepsi okazali się reprezentanci Bytomia. PSB z Gdańska zajęło drugie miejsce. Jako trzecia na podium stanęła drużyna Lublina.

Marzena Zawadzka, Sylwia Rozenkranc, Paulina Oliferuk (Gdańsk)

ZWIEDZANIE GDAŃSKA

Po południu pojechaliśmy z Panią Barbarą Grodzicką na wycieczkę po Gdańsku. Z powodu bardzo ograniczonego czasu nie mogliśmy zobaczyć wszystkich pięknych zakątków 1000-letniego miasta. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Targu Rybnego, przeszliśmy wzdłuż Motławy, co chwilę zatrzymywaliśmy się, by podziwiać zabytki, a wśród nich zabudowę. Wyspy Spichrzów czy Żurawia. Następnie przeszliśmy ulicę Mariacką w stronę gmachu bazyliki, od której wzięła nazwę ulica. Na koniec wycieczki udaliśmy się na Długi Targ. Wysłuchaliśmy tam historii gdańskiego ratusza, po czym udaliśmy się pod fontannę Neptuna. Po krótkiej opowieści każdy miał okazję indywidualnie zwiedzić zabytki Głównego Miasta. Pani Barbara Grodzicka zaskoczyła nas ogromną wiedzą na temat Gdańska. Po wyczerpującej wycieczce udaliśmy się na kolację. Wieczorem wróciliśmy do szkoły i rozpoczęliśmy zabawy przy grillu.