Wizyta uczniów PSB we Francji – 11-18 grudnia 2004

Od 11 do 18 grudnia 2004 byliśmy z wizytą we Francji w Lycee des Metiers du Bâtiment w Felletin. Było nas ośmiu uczniów (A. Buczyński, M. Kiedrowski, Ł. Bieliński, A. Fita, D. Szczukowski, P. Kacprzak, Ł. Winnicki, P. Peck) z klasy 5A wraz z wychowawczynią prof. B. Nagucką i prof. W. Sobczakiem – nauczycielem tłumaczącym z Państwowych Szkół Budownictwa w Gdańsku im. prof. Mariana Osińskiego. Celem tego wyjazdu była wymiana doświadczeń związanych z programem nauczania oraz integracja z uczniami ze szkoły francuskiej.

Zgodnie z planem wyruszyliśmy w sobotę 11 grudnia 2004r. około godziny 16:00. Podróż strasznie nam się dłużyła ponieważ trwała ponad dobę. Ostatecznie, dzięki naszym kierowcom, w niedzielę wieczorem cali i zdrowi dojechaliśmy do wyznaczonego miejsca.

W dniu przyjazdu w niedzielę, zostaliśmy mile przywitani przez nauczycieli LMB i zaproszeni na kolacje w szkolnej stołówce. Po zjedzeniu posiłku poszliśmy do przydzielonych pokoi rozpakować bagaże i nareszcie porządnie się wyspać.

W poniedziałek po śniadaniu zebraliśmy się wszyscy na dziedzińcu szkoły, gdzie poznaliśmy uczniów klasy BTS 1 AF oraz ich nauczycieli. Odtąd klasa ta towarzyszyła nam w większości wyjazdów. Każdy z nas dostał szczegółowy plan pobytu oraz rozmówki zawierające podstawowe słówka francuskie. Następnie pojechaliśmy autokarem w pobliskie góry Masywu Centralnego, gdzie podziwialiśmy piękno jego najwyższego szczytu Puy de Sancy (1886 m n.p.m.) oraz zjedliśmy drugie śniadanie. Po krótkim czasie wyruszyliśmy w dalsza podróż. Następnym miejscem odwiedzin był budynek szkoły w trakcie przebudowy. Na miejscu architekt przedstawił nam szczegółowe plany dotyczące renowacji tego obiektu. Krótko przed wyjazdem pozwolono nam zwiedzić miasteczko. Niestety trwała sjesta i wszystko było nieczynne. Wróciliśmy do LMB i po kolacji zostaliśmy w pokojach.

Wtorek zaczął się tradycyjnie od śniadania w szkolnej stołówce. Następnie wyruszyliśmy do Saint Bonnet zwiedzić fabrykę farby „Icopeint”. Pomimo jej małych rozmiarów najlepsze wyrabiane tu produkty trafiają nawet do paryskiego Luwru. Trzymając się planu musieliśmy wrócić do szkoły. Po powrocie czekał na nas nauczyciel kamieniarstwa, który przedstawił nam różne techniki rzeźbienia. Przeszliśmy do realizacji naszego ćwiczenia. Naszym zadaniem było wyrzeźbić popielniczkę z kawałka piaskowca. Po częściowym wykonaniu prac mieliśmy czas na przygotowanie się do wyjścia na wykwintną kolację do eleganckiej restauracji. Jedzenie jak i francuskie zwyczaje bardzo nam się spodobały. Kolacja trwała ponad dwie godziny po czym wróciliśmy do szkoły.

Z samego rana w środę zwiedzaliśmy budynki szkoły. Gmach główny, internaty, warsztaty, sala gimnastyczna i basen to tylko niektóre z nich. Z chwili na chwilę byliśmy coraz bardziej zachwyceni posadowieniem i wielkością terenu zajmowanego przez te obiekty. Szkoła zwracała większą uwagę na praktykę niż teorię. Uczniowie mają dużo większe możliwości korzystania z nowoczesnego sprzętu. Warsztaty szkolne obejmują takie działy jak: kamieniarstwo, stolarka, prace artystyczno-wykończeniowe, elektronika, laboratoria sprawdzania wytrzymałości betonu, drewna i stali. Po obiedzie wybraliśmy się do muzeum tkactwa w Aubusson a następnie mieliśmy chwilę na zwiedzenie miasta i drobne zakupy. Na kolacje zostaliśmy zaproszeni do restauracji.

Czwartkowy dzień rozpoczął się wycieczką do zabytkowej fabryki cegieł i dachówek. Na miejscu zobaczyliśmy urządzenia do ich produkcji używane w dawnych czasach. Podstawowa maszyna, która najpierw mieliła a następnie formowała glinę była kiedyś napędzana przez konie. Zobaczyliśmy też specjalne piece do wypalania tych produktów. Następnie po drodze do kolejnej fabryki wyrobów glinianych „Aquaroche” zatrzymaliśmy się w miejscu ich sprzedaży. Tam widzieliśmy przeróżne drobiazgi wykonane z tego surowca, lecz nic nie kupiliśmy. Kiedy wróciliśmy do szkoły skierowano nas na warsztaty, gdzie pod okiem uczniów klasy BTS 2 AF wykonywaliśmy powierzone nam zadania. Podzielono nas na trzy grupy. Jedni malowali ścianę farbą, a inni wykańczali pewne fragmenty stiukiem. Po ukończeniu prac mieliśmy czas na zwiedzenie pobliskiego miasteczka. Na ostatnią noc zostaliśmy rozdzieleni po dwie osoby do domów nauczycieli. Mogliśmy dokładniej poznać ich tryb życia a także sprawdzić swoje umiejętności porozumiewania się w języku angielskim.

Następnego dnia rano w piątek spotkaliśmy się na warsztatach w celu dokończenia robionych przez nas popielniczek z piaskowca. Po zakończeniu wszyscy byliśmy z siebie dumni, ponieważ był to nasz pierwszy kontakt z obróbką kamienia a wyszły one naprawdę ładnie. Następnie udaliśmy się do szkoły obejrzeć makiety fontanny przygotowanych przez uczniów Lycee des Metiers du Bâtiment. Jedna z nich będzie zbudowana na dziedzińcu naszej szkoły.
Po obiedzie pożegnaliśmy się ze wszystkimi i wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Do domu dotarliśmy w sobotę koło południa. Całą wycieczkę na pewno będziemy mile wspominać. Wydaje nam się że zostawiliśmy niezatarty ślad w pamięci wszystkich uczniów klasy BTS 1 AF oraz ich nauczycieli.